Throwback Thursday: 2018
‘Een nieuwe start in Portugal’
“Ping! Hey de resultaten van Q1 zijn binnen van Portugal, ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Een aantal maanden geleden is onze manager daar weggegaan, dus ik hoop dat de sturing vanuit Nederland voldoende is. Shit… we gaan nu niet de juiste kant op, we gaan juist bergafwaarts. Hey Roel, heb je een momentje? "Natuurlijk Sjaak". Heb je de cijfers gezien van Q1 in Portugal? Niet goed he...er moet echt een van Schie naar Portugal en die heet toch echt Sjaak of Roel... Roel reageerde direct "Die heet Sjaak". Oké... ik aarzelde even en besloot om naar huis te rijden. Ik deelde mee aan Yvonne dat we per 1 mei voor twee jaar naar Portugal vertrekken. Dit was voor Yvonne een hele stap, maar we pakten beiden onze spullen en namen afscheid van onze vrienden en kennissen. We vertrokken naar Pegoes voor twee jaar.“
Het jaar 2018 was een bruisend jaar voor ondernemingen, zo ook voor Sjaak van Schie BV. We hadden de tuin aan de Hoge Geest verkocht aan Daily Fresh Radish. Door de verkoop konden we weer opnieuw investeren in nieuwe ontwikkelingen voor Portugal. Hier wilden we investeren in koelcellen om de vaste kosten te verlagen. Hortensia’s hebben namelijk een koelperiode van 1000 uur nodig en dit gebeurt voornamelijk in de koelcellen. Al zijn deze koelcellen in eigen beheer scheelt dit veel kosten op jaarbasis en is de ROI laag.
Toen Sjaak de cijfers half april hoorde, zat hij al op 1 mei in het vliegtuig naar Portugal. De locatie in Portugal miste een stuurman en Sjaak was de perfecte persoon om dit in goede banen te leiden. Portugal is een land dat cultureel anders is ingesteld dan Nederland. Het personeel is daar positiever wanneer er een sterke leider aanwezig is om de organisatie een richting te geven.
Daarnaast gingen in 2018 de eerste stekken van Hi Breeding naar Amerika toe. Doordat we samen met Dijk van Dijk een sterk assortiment Hortensia’s hebben ontwikkeld, bevielen deze zelfs in Amerika. Door daarnaast intensief samen te werken met Syngenta voor ons Hortensia assortiment "Hi Life", kon dit wereldwijd verkrijgbaar worden.
Tip van Sjaak: Als je de tactiek ‘operational excellence’ aanhoudt, is het goed om te onderzoeken waar de hoogste kosten worden gemaakt binnen de organisatie. Door daarna slim te investeren, kun je bouwen aan een sterkere organisatie.